Retourtje Zwitserland voor de eerste 5 blanco dummies van het boek


De reis naar het boek

"Het is tijd voor een boek" - Dat was de onderwerpregel van het mailtje dat ik op 2 januari 2013 aan Roelof schreef, aan vormgever Rob van Hoesel en aan drukker Arie Lenoir. En niet zomaar een boek: een boek dat ultiem recht zou doen aan de universele schoonheid van de horizon.

In een eenmalige oplage van 2012 genummerde exemplaren, gebonden in Zwitserland en wel zodanig dat het op alle bladzijden vlak open kon liggen: elke spread als afzonderlijke full-size compositie. Vereiste financiën: € 100.000. Onmogelijk, zeiden mensen uit het boekenvak. Ik wil het toch, was dan mijn antwoord, en ik geloof dat het kan. Ik weet alleen nog niet hoe, maar wel dat ik het ga uitvinden. Kom maar Mee op Avontuur.


Funding

De eerste boekbestellingen kwamen binnen in mei 2013, vlak voordat ik naar Zwitserland reisde om 5 blanco boekdummies op te halen . Om mensen te laten zien, maar ook voelen, hoe het kunstwerk-in-boekvorm dat ik in gedachten had, er uit zou komen te zien.

Mede met dank een een mooie spread in de/het NRC stond de teller aan het eind van 2013 op € 15.000. Het was zaak om de slag naar € 40.000 te maken, het bedrag dat nodig was voor een minimale oplage van 400 exemplaren. Dankzij een geslaagde crowdfundcampagne lukte dat. Zaak daarna, om door te stomen naar de € 100.000.



Op 4 december 2014, de dag van de boekpresentatie, waren alle boeken geproduceerd, maar waren we blijven steken op € 80.000. De resterende € 20.000 waren er pas 3 maanden later, op 1 maart 2015. De vraag 'Wat staat me blijkbaar nog toe te voegen om NEW HORIZONS te voltooien' leidde tot het aanwezigheidexperiment Ik ben er, dat eruit bestond dat ik gedurende de laatste twee maanden van de tentoonstelling bij Panorama Mesdag iedere werkdag persoonlijk temidden van mijn werk heb doorgebracht. Vrijdag 20 februari 2015 was van die enerverende exercitie de laatste dag. Kort nadien betaalde ik van de boek- en werkverkopen in het museum de laatste termijn van de rekening aan de Zwitserse boekbinder, waarmee de gewaarwording van het boek compleet was.


Verkenning van de materie

Dat het dekken van de begroting meer dan twee jaar in beslag nam, zorgde ervoor dat we ruim de tijd hadden over hoe het boek er uit moest komen te zien. Welk verhaal het zou gaan vertellen. Hoe een selectie te maken uit meer dan 8.785 beelden van steeds hetzelfde uitzicht.

Gelukkig had ik ruim voor ik aan NEW HORIZONS begon al kennisgemaakt met alchemiste Lie van Schelven. Bij het verkennen van de essentie, de belofte en de potentie van de horizon heeft zij vanaf het eerste begin een belangrijke rol gespeeld. Met het boek in het vizier namen we een diepe duik in het Grote Waarom van het boek.

Met Lie organiseerde ik op 10 april 2013 de eerste 24-uurs horizonobservatie: Over Eb en Over Vloed . En terwijl we naar de horizon keken, werd ons gewaar hoezeer de horizon uitnodigt tot avontuur: om verder te kijken dan alles wat je al weet en kent. Om verder te kijken dan gangbare tegenstellingen. Voorbij dualiteit van hemel en aarde, zoals de horizon laat zien dat die twee elkaar op basis van gelijkwaardigheid en gelijktijdigheid niet uitsluiten maar juist verrijken.


24-uurs horizonobservatie nr 3, foto: Eric de Keizer

Avontuur dus, niet alleen als ontstaansproces van het boek, maar ook als verhaallijn. Hoe voltrekt avontuur zich? Hoe ontstaat het, hoe ontvouwt het zich en waar brengt het je? Van thuis naar thuis, met alles wat je onderweg beleeft, en dat zin geeft aan je reis.


Vormgeving

Gelukkig had ik met die materie ervaring, niet in de minste plaats via mijn jaarlange Europareis in 2007 en 2008, toen ik in 27 landen 2700 jongeren interviewde over hun dagelijks leven . Die reis ploos ik opnieuw uit, met een vertaalslag van individuele ervaring van avontuur naar een generiek, universeel verhaal dat voor iedereen herkenbaar en invoelbaar is.

Met Rob ontrafelde ik welke vormgeefoverwegingen ons ter beschikking stonden om dit verhaal louter visueel te kunnen vertellen. Rob dokterde een variabel grid uit voor de plaatsing van de afbeeldingen. Als tussenstap ontwierp hij een partituur en integreerde daarin alvast overwegingen voor wat betreft beeldgrootte, harmonie of conflict tussen beelden, gebruik van de witruimte... En uiteindelijk de beeldselectie. 300 beelden zijn daar deel uit van gaan maken, meer dan 8.000 dus niet.


Rob werkt aan het ontwerp van NEW HORIZONS

Bemanning compleet

Via drukker Arie ontmoette ik Stefan Kirschner, de commercieel directeur van IGEPA Nederland. Hij vertelde ons over een nieuw Zwitsers papier, Z Offset Rough, dat de perfecte eigenschappen bezat om ons boek de juiste invoelbaarheid en kracht te geven. Via designer Rob maakte ik kennis met Sebastiaan Hanekroot, één van de twee mensen die zich in Nederland nog full-time bezighoudt met lithografie: de kunst van het optimaal overbrengen van beeld op papier. Sebastiaan checkte in januari 2013 in als projectpartner, op hetzelfde moment dat ik met Robert Cabri een nieuwe website optuigde en ik bij de Open Coffee Bomenbuurt Wendy van Buul ontmoette, die sindsdien belangrijke bijdrages heeft geleverd aan de promotie en verkoop van NEW HORIZONS.


Productie

NEW HORIZONS werd gedrukt bij Lenoirschuring in Amstelveen (filmpje onderstaand), in september 2014. In oktober, zo ook tijdens ons bezoek ter plaatse, en totaan de laatste week van november was de complete oplage in Zwitserland om gebonden te worden . Daags voor de boekpresentatie waren ook de cassettes klaar. Dankzij fanatieke hulptroepen waren op 3 december genoeg boeken ingepakt voor het feest op de dag erna, in de Tuinzaal van het Gemeentemuseum in Den Haag.

Tegelijkertijd, van 9 november 2014 tot en met 8 maart 2015, was NEW HORIZONS bij Panorama Mesdag te bezoeken als tentoonstelling en Oase van Rust en Ruimte .


De Gewaarwording van het boek : Lees verder




NEW HORIZONS op de drukpers

In oktober 2014 rolde NEW HORIZONS in zo'n twee weken tijd van de drukpers. Dat gebeurde bij Lenoirschuring in Amstelveen: